دسته‌بندی نشده

فر توکار برقی بهتر است یا گازی؟ مقایسه کامل فر توکار برقی و گازی

فر توکار برقی

پختن کیک یکی از لذت‌های بزرگ برای همه افراد بخصوص خانم‌هاست. شاید فکر کنید در پختن کیک مهارت کافی ندارید، اما باید بگوییم انتخاب یک فر مناسب بخش بزرگی از حرفه‌ای تر شدن آشپزی شما است. این روزها فرهای توکار محبوبیت بسیاری دارند. انواع فر توکار در بازار موجود است. برای مثال برقی یا گازی بودن یکی از تفاوت‌های بزرگ و یک عامل مهم در خرید فر به شمار می‌رود. در این مقاله قصد داریم این دو مدل را مقایسه کنیم. پس با ما همراه باشید.

معرفی کامل فر توکار گازی

فر گازی نسبت به نوع برقی ارزانتر است. به علاوه برای محیط زیست ضرر کمتری دارد. انواع فر گازی مانند فر گازی ساده دیواری یا دابل دیواری که کمتر پیدا می‌شود وجود دارد. فرهای گازی برای کار کردن باید به گاز شهری متصل شوند ولی اغلب آنها نیاز به اتصال به برق نیز دارند. زیرا روشن شدن نور پایلوت، فن یا چراغ‌های داخل فر نیاز به برق دارند.

نیروی مورد استفاده برای فر گازی

بیشتر اتصالات برقی برای فرهای گازی استاندارد و مناسب نیستند. البته امروزه اکثر خانه‌ها به اتصالات لازم برای برق گاز و فر تجهیز شده‌اند. با این حال باید قبل از نصب فر گازی خود اتصالات برق را چک کرده و در صورت مناسب نبودن اتصالات برق، اقدام به ایجاد این اتصالات کنید.

فر توکار گازی

مزایای استفاده از فر گازی

عملکرد سریع

فر توکار گازی بسیار سریع عمل می‌کند. به این معنا که برای گرم شدن نیاز به زمان زیادی ندارد. همچنین در خاموش شدن و سرد شدن نیز بسیار سریع عمل می‌کند. در ضمن باید بگوییم این مدل فر انرژی کمتری مصرف می‌کند.

پخت مرطوب

پخت مرطوب یک اصطلاح است که برای فرهای گازی به کار می‌رود. در واقع در فر گازی غذای شما مانند فر توکار برقی خشک نمی‌شود. این قابلیت هم می‌توانید یک مزیت باشد هم یک عیب. همه چیز بستگی به این دارد که قصد دارید چه غذایی درست کنید. برای مثال اگر می‌خواهید گوشت برشته کنید، پیتزا بپزید یا سبزیجات را بپزید پخت مرطوب عالی است.

کاهش هزینه‌ها

هزینه‌های استفاده از فر گازی کمتر است. زیرا در کشور ما هزینه استفاده از گاز نسبت به برق کمتر است. به علاوه پخت و پز گازی با محیط زیست سازگارتر است.  در شرایط خاموشی این مدل فر به پخت خود ادامه می‌دهد زیرا به الکتریسیته وابسته نیست.

دوام بالا

این مدل فر نسبت به برقی دوام بالاتری دارد. به همین دلیل هزینه‌های نگهداری و تعمیر آن پایینتر است. به این دلیل که در فرهای گازی قسمت‌هایی که متحرک هستند کمتر بوده و کمتر نیز در معرض خرابی و شکستگی و … قرار می‌گیرند. همچنین فرهای گازی نسبت به نوع برقی نیاز به مراقبت‌های آنچنانی ندارند.

معایب فر گازی

عدم وجود پخت یکنواخت

یکی از بزرگترین معایب این فر این است که دما را ثابت نگه نمی‌دارد و هیچوقت یک پخت یکنواخت نخواهید داشت. البته باید به این نکته اشاره کنیم که همه فرهای گازی اینگونه نیستند. این فرها در انواع مختلفی تولید می‌شوند و فرهای گازی با امکان پخت یکنواخت نیز وجود دارد.

خرید فر توکار برقی

پخت مرطوب

گفتیم پخت مرطوب هم می‌تواند یک مزیت باشد و هم یک عیب. برای مثال با پخت مرطوب امکان خشک کردن میوه‌ها و سبزی‌ها، کیک‌های اسفنجی و پختن نان و … می‌تواند سخت باشد.

امکان ایجاد خطر

فر گازی یک وسیله مطمئن در خانه نیست و می‌تواند ایجاد خطر کند. جمع شدن گاز در فر و استفاده از برق برای روشن کردن لامپ‌های درون فر می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

کنترل دمای درون فر

نسبت به مدل‌های برقی، کنترل دمای داخل فر در این مدل سختتر است. زیرا هیچ ساز و کار برقی وجود نداشته و همه چیز به شعله بستگی دارد. کنترل شعله سخت است و نمی‌تواند به اندازه فر توکار برقی دما و حرارت ایجاد کند.

تعمیرات

گفتیم فر گازی به دلیل اینکه قسمت‌های محرک کمتری دارند کمتر خراب می‌شوند. اما اگر این فرها خراب شوند باید خیلی سریع تعمیر شوند زیرا می‌توانند بسیار خطرناک باشند. برای مثال نشت گاز در فرهای گازی بسیار خطرناک است.

معرفی کامل فر برقی

در بالا و پایین فر برقی عناصری برای ایجاد گرما به صورت مخفی یا روکار تعبیه شده است. حرارتی که از این عناصر تولید شده از المنت‌ها و بدنه فلزی باعث می‌شود که غذاها درون این فر به طور کامل پخته شوند. سهولت در استفاده، نظافت آسان، تنوع و … از ویژگی‌های فرهای برقی هستند.

مزایای فر توکار

مزایای فر برقی

دمای بسیار بالا

این فرها می‌توانند به آسانی بسیار داغ شوند، درجه حرارت در فرهای برقی می‌تواند نسبت به نوع گازی بسیار بالا برود. در برخی مدل‌ها این دما تا 900 درجه سانتی گراد نیز افزایش می‌یابد و می‌تواند حالت تمیزکنندگی را فعال کند، به طوریکه تمام تکه‌های غذا را تبدیل به خاکستر می‌کند. در ضمن در این حالت در فر به صورت اتوماتیک قفل شده و از سوانح سوختگی نیز جلوگیری می‌شود.

پخت خشک

پخت خشک یکی از مزایای فر برقی است. البته در بعضی مواقع می‌تواند یک عیب نیز به حساب آید. همه چیز بستگی به نیازهای شما دارد. با این حال با امکان پخت خشک می‌توانید انواع نان، شیرینی و … را بپزید. به علاوه می‌توانید انواع میوه و سبزی را به راحتی خشک کنید. پس هنگام خرید فر به اینکه بیشتر چه چیزهایی با فر می‌پزید توجه کنید و ببینید پخت خشک برای شما مناسب است یا پخت مرطوب!

کنترل درجه حرارت

در فرهای برقی تنظیم و کنترل درجه حرارت فر ساده‌تر است. با این امکان می‌توانید یک پخت عالی برای هر نوع غذایی داشته باشید. فرهای برقی با ثابت نگه داشتن دما نیز می‌توانند امکان پخت حرفه‌ای تری به وجود آورند. همه اینها به این دلیل است که درجه حرارت در این مدل‌ها به صورت الکتریکی تنظیم شده و بسیار دقیق است.

فر توکار

معایب فر توکار برقی

اندازه کوچک

فرهای برقی نسبت به فر توکار گازی کوچکتر هستند. البته این مورد را نمیتوان یک عیب در نظر گرفت زیرا ممکن است برخی نیاز به فر بزرگ نداشته باشند. اما نکته مهم این است گنجایش فر برقی نسبت به ظاهر آن کمتر است، پس قبل از خرید مطمئن شوید بزرگترین ظرفی که برای پخت و پز استفاده می‌کنید در فر جای شود.

تعمیرات

فرهای برقی نسبت به نوع گازی نیاز به تعمیرات و حتی سرویس‌های منظم بیشتری دارند.  برای مثال تعویض المنت‌ها یکی از کارهایی است که باید برای فر توکار برقی انجام دهید. همچنین به دلیل پخت خشک، در فر و چفت و بست آن باید در بازه‌های زمانی چک شود. اما چون استفاده از فرهای برقی متداول‌تر است قطعات آن نیز به راحتی در بازار یافت می‌شوند، پس جای نگرانی نیست.

کلام آخر

امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد و بتوانید با توجه به نیازهای خود یک فر مناسب از نوع برقی یا گازی انتخاب کنید. شما می‌توانید انواع فر توکار از برندهای معتبر را از فروشگاه اینترنتی یراق نما تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *