دسته‌بندی نشده

راهنمای خانه تکانی آشپزخانه قدم به قدم با یراق نما

خانه تکانی آشپزخانه

از آنجایی که کم کم به سال جدید نزدیک می‌شویم، تصمیم گرفتیم مقاله‌ای را به آموزش خانه تکانی آشپزخانه اختصاص دهیم. زیرا خانه تکانی آشپزخانه به نسبت سایر قسمت‌های خانه سختتر بوده و افراد خانه بخصوص خانم‌ها را بسیار نگران می‌کند. اما نگران نباشید. این مطلب را تا انتها بخوانید و امسال به راحتی آشپزخانه خود را تمیز کنید.

دستکشتان را دست کنید، یک ماسک به صورت بزنید و آماده باشید تا قلب خانه خود را تمیز کنید.

مرحله اول: گردگیری

ابتدا یک گردگیری کلی انجام دهید و تمام سطوح آشپزخانه را از گرد و غبار پاک کنید. به احتمال زیاد در پایان کار نیز مجبور شوید یکبار دیگر گردگیری انجام دهید ولی این گردگیری اولیه باعث می‌شود نتیجه کار بسیار بهتر شود.

گردگیری در خانه تکانی آشپزخانه

مرحله دوم: یخچال

به سراغ یخچال خود بروید. سعی کنید تمامی طبقات را مرتب کنید. مواد غذایی که تاریخ مصرفشان گذشته دور بریزید. اگر امکان جدا کردن برخی قسمت‌های یخچال وجود دارد آنها را جدا کرده و خوب تمیز کنید. برای مثال جا میوه‌ای ها، در غیر اینصورت با یک دستمال نم دار به خوبی درون یخچال را تمیز و سپس خشک کنید. مواد غذایی را نیز در یخچال خود مرتب بچینید. بهتر است مواد غذایی را دسته بندی کنید. برای مثال در یک طبقه فریزر گوشت مرغ و ماهی، در طبقه دیگر گوشت قرمز، در طبقه دیگر سبزیجات و … به همین ترتیب تمام مواد غذایی را بچینید تا بعدا به راحتی به آنها دسترسی داشته باشید.

تمیز کردن یخچال

مرحله سوم: کابینت‌ها

کابینت‌ها را مرحله به مرحله تمیز کنید. ابتدا یک کابینت را تمیز کرده سپس به سراغ بعدی بروید. ابتدا تمام وسایل داخل کابینت را خالی کنید. داخل کابینت را با دستمال تمیز کنید. ظروف و وسایل داخل کابینت اگر گرد و غبار داذند با یک دستمال تمیز کنید و اگر کثیف هستند بشویید و خشک کنید و دوباره کابینت را با نظم و دقت بچینید. اینکار باید برای تمامی کابینت‌ها انجام شود.

تمیز کردن کابینت

نکات مهم در تمیز کردن کابینت‌ها

بسته‌های مقوایی را دور بریزید و از ظروف شیشه‌ای زیبا استفاده کنید تا ظاهر آشپزخانه شما عوض شود. ظرف حبوبات را نیز اگر خالی هستند پر کنید.

برای پاک کردن لک دست، چربی، جوهر و … از روی کابینت از محلول‌های شیمیایی مثل وایتکس و … استفاده نکنید. این مواد بخصوص به کابینت‌های ام دی اف آسیب می‌رسانند.

آب بهترین گزینه برای پاک کردن کابینت‌های ام دی اف است. البته می‌توانید از محلول مواد شوینده بسیار رقیق با آب هم استفاده کنید.

برای کابینت‌های فلزی اسپری‌های چند منظوره عالی هستند.

مرحله چهارم اجاق گاز و فر

یک ظرف اسپری بخرید یا از یک شیشه اسپری خالی استفاده کنید. درون آن یک قاشق نمک، یک قاشق جوش شیرین و یک پیمانه آب بریزید. محلول را داخل فر اسپری کنید و بگذارید مدتی باقی بماند. سپس سطح درون فر را با یک دستمال تمیز کنید. برای سطح اجاق گاز نیز اسپری چند منظوره عالی خواهد بود.

تمیز کردن اجاق گاز

اگر حس کردید آلودگی‌ها خوب از بین نرفته‌اند مقدار جوش شیرین را بیشتر کنید. مواظب باشید محلول بین جداره‌های فر نفوذ نکند. بهتر است محلول را از بالا نپاشید و قسمت‌های باز شیشه‌ای را با پارچه بپوشانید.

مرحله پنجم: سینک

از نمک، جوش شیرین و آب برای تمیز کردن سینک استفاده کنید. برای از بین بردن جرم و رسوبات نیز روی قسمت‌های مختلف سینک سرکه ریخته بگذارید یک روز بماند سپس با آب بشویید. می‌توانید مقداری سرکه را در چاه فاضلاب بریزید تا بوی بد چاه نیز از بین برود. سپس به کمک یک لیموی تازه سینک را برق بیندازید.

خانه تکانی آشپزخانه

مرحله ششم: شیرآلات

قبلا در مقاله‌ای تمامی راه‌های برق انداختن شیرآلات را معرفی کرده‌ایم که توصیه می‌کنیم مطالعه کنید. اما به طور کلی، سرکه، جوش شیرین، لیمو، نوشابه و … برای تمیز کردن شیرآلات استفاده می‌شوند. در انتها به کمک دو قطره روغن بچه شیر ظرفشویی خود را حسابی برق بیندازید.

تمیز کردن شیرآلات

سایر نکات مهم

سرامیک‌ها را ابتدا با دستمالی خیس به خوبی تمیز کرده سپس خشک کنید.

در طول کار کردن سطل زباله‌ای بزرگ داشته باشید که محیط آشپزخانه کثیف نشود.

اگر در آشپزخانه پرده دارید، آن را باز کنید، بشویید و دوباره نصب کنید.

در طول کار حتما از دستکش و ماسک استفاده کنید.

در انتها دوباره یک گردگیری داشته باشید.

سخن آخر

امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد و امسال خانه تکانی آشپزخانه برای شما ساده‌تر شود. پیشاپیش سال نو مبارک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *